KUNDSERVICE

KÖPVILLKOR


1. Vårt avtal mellan företag och kund

Sunglasses Shop är ett handelsnamn som tillhör MyOptique Group Ltd, Gemini House, Hargreaves Road, Groundwell, Swindon SN25 5AZ, England. Avtalet mellan kund och företag börjar endast gälla när vi har skickat varorna. När varorna skickats börjar ett lagligt bindande avtal gälla mellan oss och kunden. Vi förbehåller oss rätten att kunna neka en betalning och att häva en beställning när som helst innan varan har skickats.

1.1 Genom att godkänna dessa köpvillkor intygar du härmed att du är över 18 år eller har målsmans godkännande att handla hos Sunglasses Shop.

2. Priser

2.1 Priset som ska betalas för beställda varor finns utsatt på vår hemsida och inkluderar moms (för närvarande fastställd till 25 %).

2.2 Du kan bli skyldig att betala extra för leverans och det kan även vara omöjligt för oss att leverera till vissa platser. Fraktkostnaderna finns angivna på vår hemsida. Om du bor avsides och speciell frakt krävs kommer vi att kontakta dig angående fraktalternativ innan vi skickar din beställning.

2.3 Medlemsländer i EU är skyldiga att betala moms på sina inköp.

2.4 Priserna är satta enligt GBPs skattesatser. Priser i andra valutor är därför omvandlade från GBP och kan därför växla.

3. Ångerrätt

3.1 Enligt distansförsäljningslagen har du 14 dagars ångerrätt när du handlar en vara hos oss. Om du ångrar ditt köp ska du meddela oss att du ångrar dig och tänker skicka tillbaka varan. Du måste meddela oss att du ångrar dig inom 14 dagar. Vi behöver inte bekräfta att du har ångrat köpet och vi behöver inte heller ha fått tillbaka varan inom de 14 dagarna. Ångerrätten gäller från dagen du tar emot varan. Om du ångrar dig får du själv betala returfrakten. När du ångrar ett köp kommer vi att återbetala dig kostnaden för varan, förutom returfrakten, inom 14 dagar från det att vi mottagit varan. Ångerrätten gäller inte för varor som tillverkats speciellt efter dina önskemål.

3.2 Utöver detta erbjuder vi även rätten att returnera varorna inom 30 dagar från det att du har mottagit dem. Om du önskar avbryta din beställning gör du det enklast genom att ringa vår kundservice på 031 308 80 40 (öppet vardagar 10:00 - 18:00) så snart som möjligt efter köptillfället.

3.3 Du kan även avbryta din beställning via e-post och detta kan göras till e-postadressen se@sunglassesshop.com (öppet vardagar 10:00 - 18:00). OBS! Vi kan ej avbryta beställningar som redan bearbetas eller packas.

3.4 Om du önskar returnera en vara gör du det enklast genom att kontakta kundtjänst på e-postadressen se@sunglassesshop.com eller genom att fylla i returformuläret som finns under kundtjänst/enkla returer. Varan skickas tillbaka till vårt lager i Swindon, England, på egen risk och bekostnad. Om du avbryter ditt köp efter att varan redan har skickats får du inte packa upp den om du önskar returnera varan för en återbetalning. Oönskade varor returneras till oss på egen bekostnad och risk så snart som möjligt.

3.5 Efter att du informerat oss om att du avbrutit ditt köp och kontrakt så kommer vi att återbetala dig hela summan så fort som möjligt inom loppet av 30 dagar, FÖRUTSATT att varorna returneras till oss i samma skick som du mottog dem. Om du ej returnerar varorna eller betalar eventuell tillkommande fraktkostnad har vi rätt att dra av summan från det totala beloppet.

3.6 Om varorna ej returneras i samma skick som de sändes förbehåller vi oss rätten att debitera kostnaden för att ersätta varorna direkt till dig. För att returnera din beställning måste varan vara i samma skick som du mottog den. Varan måste vara oanvänd, med plomberingen kvar på bågen (om sådan finns) och skickas tillbaka tillsammans med medföljande fodral och förpackning.

3.7 Om du önskar returnera en vara rekommenderar vi att de skickas tillbaka i emballaget och kartongen som de mottogs i. Vi rekommenderar även att du skickar tillbaka varan med ett sändningsnummer så att den kan spåras. Om varan skadas under transport är det kundens ansvar att kräva tillbaka eventuell kostnad från det transportföretag som använts.

3.8  Samtliga varor måste returneras i enlighet med vår returpolicy för bytesrätt och öppet köp som du kan läsa mer om under FAQ.

3.9 Tyvärr kan returportot ej återbetalas. Undantag görs om varan du mottagit är skadad eller felaktig.

3.10  I vissa fall måste vi även tillämpa en avgift för ompackning. Vissa av våra märkessolglasögon skickas även med en plombering kring bågen. Om denna plombering bryts kan en returavgift på 100 kr / £10 tillkomma. Vi förbehåller oss även rätten att neka returer med bruten plombering.

3.11 Vänligen se paragraf 17 och 18 för köpvillkor gällande solglasögon och glasögon med styrka.

3.12 Specialbeställda varor efter kundens egna önskemål som till exempel solglasögon och glasögon med styrka, kan ej returneras.

4. När vi avbryter kontraktet

4.1 Vi förbehåller oss rätten att häva ett kontrakt mellan oss och kunden om;

4.2 Varan du beställt är slutsåld och tagen ur produktion.

4.3 Vi ej kan leverera till området där du bor.

4.4 Om en eller flera av de varor som beställts haft felaktig prisinformation eller produktinformation eller om vi mottagit fel information från leverantören.

4.5 Om de angivna betalningsuppgifterna/leveransadressen ej kan verifieras eller om vi hyser misstanke om bedrägeri.

4.6 Om ditt kontrakt hävs kommer vi att meddela dig via e-post samt återbetala det fulla beloppet inom 30 dagar genom att överföra beloppet i fråga till ditt bankkonto via Klarna, PayPal eller Worldpay. Om du har betalat via faktura sker återbetalningen via Klarna.

5. Leverans av varor

5.1 Beställningar som levereras av UPS kräver oftast en signatur vid leveranstillfället. Om du inte är tillgängling vid leveranstillfället kan det vara nödvändigt att kontakta budfirman för att boka ett nytt leveransdatum eller arrangera upphämtning från närmaste UPS Access Point om möjligt.

5.2 Leveranser kommer att ske till den leveransadress som kunden angivit vid köptillfället. För att kunna ändra den angivna leveransadressen behöver vi kontaktas via e-post eller telefon under våra öppettider innan din beställning har blivit bearbetad.

5.3 Samtliga beställningar under £80 eller motsvarande (för närvarande 1000 kr) skickas med Royal Mail (Posten) utan sändningsnummer. Beställningar med ett värde över £80 eller motsvarande (för närvarande 1000 kr) skickas via UPS och en signatur kommer att krävas vid leveranstillfället. Om du bor avsides kan leverans med UPS överskrida 3-5 arbetsdagar och paketet kan också skickas med Posten istället eller lämnas över till en underleverantör om UPS ej har möjlighet att leverera dit. Om du inte är tillgänglig vid leveranstillfället kan du kontakta oss för att be om budfirmans telefonnummer och arrangera ett nytt leveransförsök, alternativt kommer tre leveransförsök att göras, varefter varan kommer att returneras till oss.

5.4 Leverans kommer att ske till den angivna leveransadressen för din beställning. För att eventuellt ändra din leveransadress måste du kontakta oss via e-post eller telefon under våra öppettider innan din beställning har bearbetats. OBS! Vi kan inte ändra dina addressuppgifter om du har handlat via Klarna. Därefter måste budfirman kontaktas för eventuella ändringar av leveransadress. Om din beställning skickats via Royal Mail (Posten) kan leveransadressen ej ändras.

5.5 Internationella beställningar levereras vanligen inom 3–10 arbetsdagar men kan i vissa fall ta upp emot 28 dagar på grund av förseningar i tullen. Om du fortfarande inte har mottagit din beställning efter 28 dagar, vänligen kontakta oss så fort som möjligt för ytterliggare information angående förseningar. Vi kommer att efterlysa och försöka spåra paketetet och därefter kontakta dig angående en återbetalning eller utskick av en ny vara efter att vi erhållit resultatet.

5.6 Sunglasses Shop är ej ansvariga för utebliven eller skadad leverans, felaktiga adresser eller att kunden inte var närvarande för att signera för paketet. Om varan returneras av en av dessa orsaker kan vi ej återbetala eller dra av returportot.

5.7 Efter att varan mottagits har kunden fullt ansvar för produkten. Varan hanteras på egen risk och vi kan ej hållas ansvariga för förlust eller skada. Om du mottager en vara som skadats under transporten måste du vid signeringstillfället markera den som "skadad" eller ”defekt”. Var vänlig och kontakta därefter kundtjänst som kommer att förklara hur du går till väga. Kunden är ansvarig för dessa varor tills transportföretaget har kontaktats. Kunden kan alternativt vägra att ta emot leveransen.

5.8 Samtliga kostnader för varor som blir förtullade och tullkostnader måste betalas av mottagaren. Eventuell tullkostnad beslutas av mottagarlandet i fråga och är baserad på gällande lagstiftning för import.

6. Skyldighet och Ansvar

6.1 Om den levererade varan ej stämmer överens med vad som beställts, är skadad, defekt eller om en vara saknas har vi ingen skyldighet att åtgärda detta såvida du inte meddelar oss via e-post eller skriftligen inom loppet av 10 dagar från det att varorna levererats. Om varan är en tilltänkt gåva rekommenderar vi dig att omedelbart kontrollera varan när du mottager den. Om skador uppkommit under leveransen måste detta meddelas så fort som möjligt.

6.2 Om du ej mottagit en skickad vara inom 30 dagar efter att du lagt beställningen har vi inget ansvar gentemot dig såvida du inte har meddelat detta till oss via e-post eller skriftligen i brevform inom 40 dagar efter det att du lagt beställningen. Om du anmäler en vara under dessa omständigheter är vår enda skyldighet att;

6.3 Gottgöra brist på eller utebliven leverans;

6.4 Ersätta eller reparera varor som är felaktiga, skadade eller;

6.5 Återbetala dig överenskommet beloppet för varorna på det sätt vi önskar.

6.6 Om det inte är förbjudet enligt lag, är vi ej ansvariga för någon indirekt eller direkt förlust, skada eller kostnad (inklusive förlorad vinst, affärer eller goodwill). Oavsett följderna av din beställning har vi ingen skyldighet att ge ersättning utöver återbetalning av den summa som du betalat till oss enligt punkt 6.2 ovan.

6.7 Alla gällande regler och lagstiftningar måste följas inklusive tullbestämmelser, import eller andra tillstånd som krävs för att handla från vår hemsida. Import eller export av vissa av våra varor till dig kan även vara förbjudet enligt vissa nationella lagar. Vi kan varken representera eller hållas ansvariga för omständigheter som rör export eller import av varor som beställts.

6.8 Inget i dessa villkor är, trots ovanstående, avsett att begränsa dina rättigheter som konsument enligt gällande lokal lagstiftning eller andra lagstadgade rättigheter, eller på något sätt menat att begränsa vårt ansvar gentemot dig för dödsfall eller personskada orsakat av misstag från vår sida.

6.9 (Översättning till Svenska) Alla ansträngningar har gjorts för att säkerställa att allt översatt material (inklusive de villkor som anges här) är korrekt. I händelse av felaktig information eller inkorrekt översättning, konflikter eller oförenlighet med den engelskspråkiga versionen skall den engelskspråkiga versionen ses som standard och vara gällande.

7. Betalning

7.1 Betalning via hemsidan sker via Klarna Checkout eller PayPal. Genom att lämna information i kassan godkänns Klarnas villkor. Genom att klicka på "Slutför köp" accepteras även betalningsansvar och köpvillkoren hos Sunglasses Shop godkänns. 

7.2 Vi erbjuder betalning med kredit/kontokort via RBSWorldPay, faktura hos Klarna, eller en betalningslänk från PayPal när du beställer via telefon.

7.3 Kontokortsbetalning (debit- och kreditkort) kan bli föremål för AVS (Address Verification System)-kontroller. Om betalningen ej godkänns av kortinnehavaren eller om säkerhetskontrollen ej fullföljs kan detta försena leveransen. Det är därför obligatoriskt att fylla i kortuppgifterna korrekt.

7.4 Betalning via PayPal kan även bli föremål för ytterligare kontroller för att verifiera kontot eller om den angivna adressen ej stämmer överens med vad som har registrerats.

7.5 Alla betalningar kontrolleras innan varorna skickas och detta kan försena leveransen ifall betalningen måste kontrolleras. Om betaluppgifterna skiljer sig från den angivna leveransadressen ökar detta risken för ytterligare kontroller av beställning och betalning.

8. Frågor och kontakt

Om inget annat uttryckligen angetts i dessa villkor skall alla frågor ske till oss skriftligen och skickas till se@sunglassesshop.com eller till:

MyOptique Group
att: Sunglasses Shop Sweden
40 Clifton Street
London
EC2A 4DX
Storbritannien

Om du kontaktar oss via e-post var vänlig och inkludera ditt namn, beställningsnummer, och det datum du lade beställningen. Vi har ej möjlighet att avbryta din beställning om den redan bearbetas. 

9. Händelser utom vår kontroll
Vi kan ej hållas ansvariga för eventuella misslyckanden med att leverera varor som du beställt. Vi kan inte heller hållas ansvariga för händelser utom vår kontroll som orsakat skadade eller defekta varor där orsaken kan vara strejk, lockouts eller andra arbetskonflikter, översvämningar, bränder, explosioner, uppdelningar av system eller tillgång till vårt nätverk.

10. Ogiltighet
Om ett av dessa villkor ej kan verkställas (inklusive bestämmelser där vi nämner vårt ansvar gentemot dig) påverkar det inte resten av villkoren.

11. Privat
Du går härmed med på att acceptera och förstå våra villkor och de bestämmelser som anges i vår sekretesspolicy.

12. Tredje partens rättigheter
Personer som ej ingår i detta avtal, bortsett från våra dotterbolag, chefer, anställda och representanter har ingen laglig rätt att tillämpa några av dessa villkor. Detta påverkar ej de rättigheter som redan finns för tredje parter förutom lagstadgade rättigheter.

13. Gällande lag
Kontraktet mellan oss och kunden regleras av engelsk lag och eventuella tvister kommer att behandlas under den engelska domstolens behörighet.

14. Det fullständiga avtalet
Dessa villkor tillsammans med våra nuvarande priser, leveransspecifikationer, kontaktinformation och sekretesspolicy representerar vårt fullständiga avtal som tillämpas vid tillhandahållande av varor från oss till kunden. Inget yttrande av säljare på uppdrag av oss bör tolkas som en avvikelse från dessa villkor eller som en godkänd representation av våra produkter. Bilder på produkter är endast menade som representation och är ej den slutgiltiga produkten. Vi förbehåller oss rätten att neka köp när vi hyser misstanke om bedrägeri eller stöld. Vi kan inte heller hållas ansvariga för bedrägeri eller bedrägligt vilseledande samt representation som kan upplevas som osann eller vilseledande.

15. Kommunikation via email
När du lägger en beställning hos Sunglasses Shop, prenumererar på vårt nyhetsbrev eller introduktionserbjudanden väljer du även att mottaga korrespondans via e-post från oss. Du kan avregistrera dig från att prenumerera på vårt nyhetsbrev genom att klicka på länken där det står avregistrera som finns längst ned i all e-post.

16. Undantag
Vissa varumärken och produkter avviker från de normala villkoren och om detta är relevant för din beställning kommer du att meddelas. Oakley har till exempel en utökad 14 dagars returrätt.

17. Allmänna villkor för glasögon och solglasögon med styrka
Solglasögon och glasögon med styrka är speciellt anpassade för dig och kan ta ett par veckor att slipas. Normal väntetid är ca: 1-3 veckor men kan ta upp mot 4-6 veckor under högsäsongen.

Glasögon eller solglasögon med styrka kan ej returneras för byte eller återbetalning.

Bilder på produkter är endast menade som representation.

Oakley slipar sina egna glas, alla andra solglasögon och glasögon från övriga märken får standardglas inpassade i bågen.
Om du beställer ett par solglasögon eller glasögon med styrka får du alltså standardglas tillverkade av plastmaterialet CR39 inpassade i bågen (undantagen är märkena ovan) och inte varumärkets egna glas.

Ray-Ban erbjuder ej slipade glas så vi använder oss av bästa möjliga alternativ. Standardglasen kommer även att försöka efterlikna orginalglasen till färg i möjligaste mån.
Glas med styrka kommer ej att ha märkets logo på glaset om standardglas har slipats och monterats i bågen.

När du beställer ett par glasögon eller solglasögon från Sunglasses Shop med styrka så bekräftar du följande:

- Du är över 16 år och inte blind, synskadad eller delvis synskadad.
- Du besitter ett skriftligt recept för dina glasögon eller solglasögon som har givits till dig av en lämplig och kvalificerad person under de senaste 24 månaderna (12 månader om du är 70 år eller äldre).
- Du kommer att förse oss med korrekta uppgifter angående ditt nuvarande recept (inklusive alla anteckningar på det) på begäran.

18. Glasögon och solglasögon med styrka – begränsningar av leverans
Vi förbehåller oss rätten på inrådan av vår optiker att bestämma vilka beställningar som bearbetas och godkänns. Ifall det bedöms som nödvändigt innan en beställning kan fullföljas har vår optiker rättighet att:
- Ta kontakt med dig för att diskutera din beställning och/eller ge råd.
- Begära att du skickar en kopia av ditt skriftliga recept.
- Begära direkt kontakt, eller begära att du kontaktar din optiker som tillhandahöll ditt recept för kontroll/diskussion.
- Begära att du skaffar en mätning på ditt pupillavstånd från din optiker.
- Begära att du skaffar en ny ordination från din optiker.
- Begära en monteringshöjd när du beställer progressiva glasögon eller solglasögon.

19. Kampanjerbjudanden
- Sunglasses Shop förbehåller sig rätten att när som helst avbryta eller ändra erbjudanden/rabatter utan förvarning.
- Erbjudanden och kampanjer är endast giltiga under de datum som angivits (om ett erbjudande finnes) och är endast giltiga hos sunglasses-shop.se. För mer information se erbjudandet eller i kassan.
- Rabatter/erbjudanden kan ej kombineras med andra erbjudanden eller kampanjer. De är inte heller giltiga för kontant ersättning eller jämförbara medel.
- Erbjudanden eller rabatter kan inte heller appliceras till tidigare köp.
- För att ta del av vissa erbjudanden krävs att ett minimumbelopp spenderas. Om så är fallet kommer detta att meddelas i erbjudandet eller i kassan.
- Erbjudanden/rabatter kan inte heller kombineras med andra erbjudanden eller användas för reavaror om inte annat angivits.

20. Sunglasses shops rabattkuponger & rabattkuponger från en tredje part
20.1 Alla rabattkuponger måste följa Sunglasses Shops köpvillkor om inte annat angivits.
20.2 Rabattkuponger kan ej kombineras med andra erbjudanden, rabatter eller kampanjer.
20.3 Rabatter/erbjudanden är inte heller giltiga för kontant ersättning eller jämförbara medel. Rabattkuponger måste användas online eller i vår butik.
20.4 Rabattkuponger kan inte heller appliceras till tidigare köp.
20.5 En rabattkupong är endast menad för engångsbruk.
20.6 Ingen kontant ersättning, växel eller kredit kan utbetalas på grund av oinlösta rabattkuponger.
20.7 Ingen ersättning kan ske av utgångna rabattkuponger och återbetalningar sker enligt Sunglasses Shops bedömning.
20.8 Rabattkuponger från en tredje part (som till exempel Grouponkoder/kuponger) kan även vara föremål för ytterliggare bestämmelser och villkor som skall anges vid köptillfället och på vår hemsida.

21. Garanti för prismatchning
21.1 Prismatchgarantin kan ej användas i kombination med något annat erbjudande eller rabatt.

21.2 För att vi ska kunna erbjuda en prismatchning måste följande kriterier gälla:

- Varan måste finnas på lager, både hos oss och hos den andra hemsidan, och de måste erbjuda likvärdig frakt och leveranstid.
- Vi kan endast prismatcha med hemsidor baserade inom EU (Europeiska Unionen) och moms och andra tilläggskostnader räknas alltid in i slutpriset.
- Varan måste säljas av en auktoriserad och legitim återförsäljare som är erkänd av märket och leverantören i fråga.
- Observera att en prismatchning ej kan göras efter att du redan lagt en beställning.

21.3 Vi kan ej prismatcha med auktionsbaserade hemsidor (till exempel Ebay).

21.4 Vi förbehåller oss rätten att vägra eller acceptera en prismatchning och beslutet fattas av Sunglasses Shop.
Vill du höra dig för angående en prismatchning som stämmer överens med ovanstående kriterier? Vänligen mejla oss med en länk till varan på vår hemsida och en länk till varan på den andra hemsidan som du önskar prismatcha med, så hör vi av oss inom loppet av 5 arbetsdagar.